Meeting: "Investeren in mobiliteit in Antwerpen!"

Rood! en de Linkse Socialistische Partij organiseren op dinsdag 15 mei van 19u30 tot 22u een meeting over mobiliteit in Buurthuis CATBA, Ten Eeckhovelei 131, Deurne-Noord. Op de meeting zijn er sprekers van de actiegroepen Ademloos en stRaten-Generaal alsook van zowel Rood!, Groen als PVDA. Verder spreekt er een buschauffeur over de besparingen bij De Lijn. Hieronder de uitnodiging van Rood! voor deze meeting.


Investeren in mobiliteit in Antwerpen

Sprekers:

  • Wim Van Hees (Ademloos) en Manu Claeys (stRaten- Generaal) over de Oosterweelverbinding versus het Meccano-tracé
  • Luc Wendelen (buschauffeur & militant ACOD/TBM bij De Lijn) over de besparingen bij De Lijn
  • Erik De Bruyn (Rood!) over het programma van Rood! over mobiliteit
  • Dirk Van Duppen (PVDA)
  • Freya Piryns (Groen)

Meryem Almaci (Groen) en Dirk Van Duppen (PVDA) werden ook uitgenodigd als spreker. Rood! is voorstander van samenwerking op vlak van mobiliteit, opdat er een front zou kunnen ontstaan met iedereen die het opneemt voor het Meccano-tracé en tegen de besparingen bij het openbaar vervoer. Dirk Van Duppen heeft toegezegd, en Groen laat Meryem Almaci vervangen door Freya Piryns als spreker omwille van andere verplichtingen.

De aankondiging op Facebook: http://www.facebook.com/events/199582350160903/


Investeren in mobiliteit in onze stad!

In 2010 legden we met z’n allen 82,6 miljard kilometer af met de wagen, exclusief vrachtvervoer. Dat is meer dan ooit tevoren! Ook in en rond Antwerpen wordt het verkeer nog steeds drukker. We staan niet alleen in de file, er wordt ook een aanslag gepleegd op de gezondheid van de bewoners.

De Vlaamse regering en de stad Antwerpen kiezen voor de Oosterweelverbinding ipv het betere Meccano-alternatief dat het doorgaand verkeer rond de stad zal leiden, en er wordt fors bespaard bij het openbaar vervoer!

Oosterweelverbinding = open riool in Antwerpen

De verkeerscijfers van o.a. het Vlaams Verkeerscentrum tonen duidelijk aan dat de Oosterweelverbinding het doorgaand verkeer nog steeds door de stad stuurt en de ring amper ontlast, met een ringverbreding als gevolg. Zo wordt de ring ter hoogte van het Sportpaleis en het Lobroekdok verbreed tot een op- en afrittencomplex van 2 x 6 rijstroken (de zgn. ‘paperclip’), met alle gevolgen van dien voor de leefbaarheid van de woonwijken in deze omgeving!

Stop de afbraak van het openbaar vervoer

Door de besparingen bij De Lijn zullen er vanaf 1 september 2012 1.000 busritten van en naar de stad geschrapt worden. Antwerpse politici die deel uitmaken van de meerderheid in het Vlaams Parlement – zoals burgemeester Janssens – hebben zich niet verzet tegen deze beslissing van de Vlaamse Regering. Buslijnen 9, 14, 28, 38 en 123 worden afgeschaft en een aantal buslijnen worden beperkt tot de rand van de stad, nl. Merksem Keizershoek en Berchem Station. Om dit op te vangen wordt het tramnetwerk hervormd, maar langere reistijd en minder comfort door (over)volle trams en bussen zijn onvermijdelijk. Bovendien zullen de ticket- en abonnementsprijzen verhogen.

Rood! wil een beleid met investeringen in mobiliteit voor “A”.

Om de stad leefbaar te houden zal er een ommekeer nodig zijn in het mobiliteitsbeleid. Het Meccano-tracé en een overkapping van de Antwerpse ring is daarbij essentieel, op voorwaarde dat er reële inspraak is van alle betrokkenen.

Maar dit alleen volstaat niet: een belangrijk deel van het individuele vervoer moet van de weg gehaald worden door het collectief te organiseren. Investeringen in het openbaar vervoer kunnen ervoor zorgen dat de verkeersknoop in Antwerpen ontward wordt. Het stadsbestuur zou bovendien het openbaar vervoer gratis moeten maken, door een verkeersconvenant met De Lijn. Het parkeerbeheer moet terug in publieke handen komen, gekoppeld aan het uitbreiden en gratis maken van een systeem van buurtparkings voor buurtbewoners.

Niet alleen zeggen, ook doen!

Rood! wil actief bijdragen aan een betere mobiliteit in Antwerpen. Wij willen je dan ook enkele belangrijke vragen voorleggen:

Vind je dat de stad Antwerpen moet vasthouden aan de Oosterweelverbinding of ben je voorstander van het Meccano-tracé en de overkapping van de ring?

Vind je dat er meer geïnvesteerd moet worden in openbaar vervoer of kiezen we beter voor individueel vervoer?

Vind je dat het openbaar vervoer goedkoper of zelfs gratis moet worden, of dienen de reizigers meer bij te dragen door hogere ticket- en abonnementsprijzen?

Je kan een reactie plaatsen bij dit artikel met je antwoorden op de vragen. Deze zullen mee verwerkt worden in de resultaten van deze opiniepeiling.

Wil je je registreren als rode kiezer? Dan kan je reeds in juni je stem uitbrengen op het programma en de lijst van kandidaten van Rood! voor de gemeenteraadsverkiezingen. Geef dan op zijn minst je naam en emailadres door aan antwerpen@roodlinks.be , en dan zullen we je contacteren. Bedankt!

Scroll naar boven